search_left
"Unha ventá para o recordo"
A Vilagarcía antiga
 

Vilagarcía de Arousa, a nosa historia

 
LA BANDERA Y ESCUDO DE VILAGARCIA DE AROUSA
rss feed
Francisco Fernández de Bethencour era un tinerfeño, que para cuando Vilagarcía de Arousa había conseguido aglutinar los municipios de Carril y Vilaxoán, era considerado el gran renovador de la genealogía y la heráldica como ramas auxiliares de la Historia de España. Su relación con Vilagarcía proviene del hecho de que la anexión obligaba a confeccionar un nuevo escudo que representase a los tres pueblos, en l que predominan el oro y el rojo de la sangre, las llaves de los castros de Carril, Gudín y Lobeira y las armas de la casa de Caamaño. Los titulos de instituciones académicas extranjeras acreditaban a Bethencour como una verdadera personalidad en esta parcela de la historia: presidente de honor de la Academia Imperial y Real Adler de Viena; presidente de honor del Consejo Heráldico de Francia; miembro del Instituto Heráldico italiano, etc., y lo que más interesa a nuestra historia: era académico de número de la Real Academia de la Historia de España y dentro de la misma estaba considerado como uno de los mejores expertos en heráldica y genealogía. Fernández Gil y Casal, como cronista oficial que era de Vilagarcía en 1913, piensa que antes de la unión de los tres municipios, cada uno de ellos tenía su propio escudo, pero que con la formación de la nueva Vilagarcia, ésta necesitaría uno que representase a los tres pueblos. Por ello en abril de aquel año escribe al Pleno proponiéndoles, "el cambio de los escudos de los pueblos de Villagarcia, Villajuan y Carril por uno único cuyo diseño acompaña...Leer la continuación
Escrito por Víctor Viana •   Agregar un comentario   0 comentarios
 
Vilagarcía de Arousa: A vida e a fotografía a principios de século
rss feed
Hai numerosos vestixios que nos indican os antigos asentamentos humanos destas terras. En Bamio apareceron debuxados sobre varias rocas de granito unha serie de gravados que representan cervos, cazoletas e círculos, datado do II milenio a.C. Da cultura celta temos restos nos castros de Carril, Castrogudín e Lobeira. Estes castros serían romanizados, tal e como o proban os achados de restos de baños e mosaicos, alfarería e moedas, atopados ó realizar as obras do porto de Vilagarcía en Vilaxoán. Por este territorio discorría a “PER LOCA MARITIMA”, a Vía XX que unía estas terras con Iria Flavia, pertencendo a este bispo durante a dominación sueva. O territorio que ocupaba a antiga “Area Longa”, foi donado por Alfonso VI ó mosteiro de San Martín Pinario de Santiago, sendo en 1458 feudo do arcebispo García -Caamaño, que funda un burgo mariñeiro, denominado Villa de García no lugar onde se asentaba Area Longa (hoxe a parroquia). A toda aquela persoa que se quixera instalar nesta vila, províaa de pedra, madeira, pan e viño. Pasada a Vila a dominio da coroa, Felipe II en 1590 autoriza a súa compra a Rodrigo de Mendoza, o cal a incorpora ás súas propiedades, xunto co morgado de Vista-Alegre (esta compra valorouse en 3.116.000 maravedís). Sería máis tarde un antigo alcalde (Francisco Ravella), o que recuperara o dereito de dito solar terminando así o antigo feudo. Fúndase en 1500 Carril, unha vila cun porto que foi considerado como un dos mellores de Galicia. Era fondeadeiro para as mercancías que tiñan como destino Compostela, sendo en 1814 porto autorizado para embarque e desembarque con América. Er...Leer la continuación
Escrito por Manuel Fajardo Pi...  Agregar un comentario   2 comentarios
 
Cando Vilagarcía estivo a piques de perder a praia Compostela por trinta duros
rss feed
Puede ocurrir que Villagarcía de Arosa se quede sin la playa y el parque de Compostela, si se insiste en querer cobrar un recibo de 150 pesetas. El quid de la cuestión está en que se pretenden olvidar compromisos contraídos por la Corporación Municipal en 1929. Don Joaquín Martínez García era propietario de una gran finca que tenía los pies en el mar y la cabecera en los montes. Esta finca quedó cortada por la vía férrea y la carretera de Carril. Y entre esta vía y el mar queda el parque y la playa de Compostela que, en un principio, se iban a denominar de Calvo Sotelo, pero que después se optó vincular el nombre de Santiago al más bello rincón de la ciudad de don García de Caamaño. Parque y playa pues eran propiedad particular. Las riberas de la antigua Arealonga se fueron transformando. Los arenales dejaron paso a los muelles. Villagarcía necesitaba una playa pública. La Corporación decidió adquirir la playa de Compostela, así como el terreno que la separaba de la carretera, que ya estaba cercado con una verja de hierro dulce traída de Estados Unid os. Así los arosanos y los forasteros que eligen Villagarcía para el descanso veraniego podían disfrutar de un parque de viejos árboles y de una hermosa playa, que está al alcance de la mano. Esta previsión hizo que Villagarcía no atravesase por la situación de otras ciudades del litoral que tienen ahora la playa más cercana a seis u ocho kilómetros. O que no hubiese que recurrir a construir una playa de bolsillo como la de Copacabana en Ferro!.
...Leer la continuación
Escrito por Revista Chan •   Agregar un comentario   0 comentarios
 
El Club de Mar de Vilagarcía de Arousa - 50 años de historia
rss feed
El próximo día 6 de enero de 2017 se cumplirán 50 años de la inauguración, en el año 1967, del edificio del Club de Mar ubicado en la cabecera del Muelle de Pasajeros de Vilagarcía de Arousa. El Club de Mar de Vilagarcía fue fundado el 7 de junio de 1951 siendo siete sus socios fundadores: Guillermo Poyán Vega, Carlos Comendador Peña, Jesús Diéguez Patiño, Julio García Soto, Luis Cordal Carús, Rogelio Otero Posse y Ramiro Caamaño García. El club no disponía de sede propia, ocupando en alquiler un piso en la calle Rey Daviña, que funcionaba como secretaría del Club y de regatas. Tras la resolución del alquiler en el año 1961 se retoman las gestiones para conseguir un local social. En el año 1959 se había concedido al Club de Mar el “Premio Virgen del Carmen año 1959” por un Patronato dependiente del Ministerio de Marina en atención a la labor náutico-deportiva realizada el año anterior, especialmente en el ámbito de la vela. La noticia causó una gran alegría en la ciudad ya que en aquel entonces se trataba de un premio muy prestigioso dotado con 50.000 pesetas (300,51 euros). En la concesión del premio influyó mucho el dossier de actividades artísticamente elaborado por Tista Pereira y Julián Lumeras. Esta inyección económica junto con una subvención concedida por la Delegación Nacional de Deportes así como con la aportación de un grupo de 25 socios la entidad permitió, siete años y medio más tarde, construir el local. Sin embargo, el...Leer la continuación
Escrito por Pep Portas •   Agregar un comentario   0 comentarios
 
O escudo de Vilagarcía de Arousa - 100 anos de historia (1915-2015)
rss feed
0 actual escudo data de 1915. A proposta xurdiu en abril de 1913, apenas un mes despois de que se ratificara oficialmente a unión dos tres concellos, ata entón independentes, de Vilagarcía, 0 Carril e Vilaxoán, para crear Vilagarcía de Arousa. Conscente da importancia histórica do momento, o erudito local Juan Fernández Gil y Casal, membro numerario da Real Academia Galega e da Sociedade Arqueolóxica Local. Na súa explicación, Gil e Casal recoñecía que algúns dos emblemas propostos non foron utilizados xamais en heráldica e que non correspondían singularmente a ningunha das tres vilas, pero — advertía- "la ciencia heráldica no puede quedar estancada mientras las demás ciencias progresan". O escudo de Vilagarcía de Arousa, que acaba de cumprir 100 anos, está composto dos seguintes elementos: TERRA E MAR DE AROUSA. A parte superior do escudo representa a terra e o mar de Arousa. No seu estudio, Gil e Casal refirese ós castros do Carril, Guidín, Lobeira e Alobre e deles di que "deben figurar simbólicamente como los principales blasones del escudo, baluartes, que si no bastaron a defender el territorio de las dominaciones invasoras, sirvieron paia mantenerlas a raya, y que fueron de Ios últimos que arriaron el pendón de las libertades gallegas, sucumbiendo al número". Por iso, e coroados por unha chave de ouro, os castros son colocados na parte superior do escudo sobre fondo verde "símbolo heráldico -xustifica o erudito- de la guarda y defensa de Ia dignidad y libertad de Ia patria, bañ...Leer la continuación
Escrito por Revista Ágora •   Agregar un comentario   0 comentarios
 
Historia do Concello de Vilagarcía de Arousa - As distintas ubicacións
rss feed
La Constitución de 1812, formulada por las Cortes de Cádiz, establecía que en todos los Municipios de 100 habitantes se constituyeran los Ayuntamientos con su Alcalde, Regidores y Procuradores (Tít. IV), elegidos por compromisarios, debiendo cesar los Alcaldes y Procuradores del Antiguo Régimen. En cada provincia habría un Jefe Político y un Diputado Provincial; en las cabezas de Partido, un Juez de Letras; y en los pueblos, el Alcalde, con dos hombres buenos, ejercería el oficio de conciliador o Juez de Paz (Tít. V): En todos los pueblos se establecerían escuelas de Instrucción Pública. En 1820 la Sala Capitular de los Regidores de la Villa estaba ubicada en una casa, de planta baja, situada en la Plaza de la Verdura (en 1860, se llamó Plaza de la Constitución; en 1873, le fue puesto el nombre de Plaza de la República; en 874, volvió a ser denominada nuevamente Plaza de la Constitución; en 1900, Marqués de Aranda, como prueba de agradecimiento a don Juan Ozores Valderrama, por la donación del terreno para la construcción de esta calle, además de su apoyo y gestiones llevadas a cabo para la construcción de la Estación del Ferrocarril en Villagarcía, entre otras cosas; en 1934, Galán y García Hernández, en 1936 Héroes del Alcázar; y actualmente La Baldosa). La Escuela estaba en otra casa de “suelo terreño”, situada en la calle Ancha del Río (actualmente calle del Alcalde Rey Daviña). En el año 1836 el se instaló en una casita de pies s...Leer la continuación
Escrito por Daniel Garrido •   Agregar un comentario   0 comentarios
 
La quiebra de la banca Deza de Vilagarcia
rss feed
La casa de banca Hijos de Francisco Deza, con sede en Vilagarcía de Arousa y sucursal en Santiago, quebró en agosto de 1921. Sus dos gerentes, el exalcalde Valeriano Deza García y su hermano Epifanio, acusados de estafa y quiebra fraudulenta, dieron con sus huesos en la cárcel. No fue esa la única quiebra que se produjo en Galicia, ni los únicos banqueros condenados, durante la crisis financiera que siguió a la Gran Guerra.

La noticia trascendió de inmediato las fronteras gallegas. Sirva de muestra el intercambio de telegramas, a finales de agosto de 1921, entre los bancos London Joint City y Midland Land, de Londres, y el compostelano Hijos de Olimpio Pérez. Los ingleses preguntaban por la firma Hijos de Francisco Deza y los gallegos le confirmaban que, efectivamente, el banco radicado en Vilagarcía de Arousa había suspendido pagos. Días después, en carta dirigida a sus interlocutores británicos, los herederos de Olimpio Pérez enjuiciaban sin medias tintas a sus colegas arousanos: tenían a los Deza «en mal concepto mercantilmente hablando» y habían mantenido «diferencias muy desagradables con dichos señores». Al final de la misiva, la estocada: «el desastre de la casa de referencia es tan grande que no se sabe si tienen
libros, cuál es su activo ni cuál es su pasivo, lo único cierto que sabemos es que está declarado auto de prisión de los dos gerentes».


PARIENTES ENFRENTADOS
El episodio, entresacado de la excelente tesis doctoral de Xoán López Facal sobre el banco de Olimpio Pérez, resulta llamativo por varios motivos. Primero, por...Leer la continuación
Escrito por Fernando Salgado •   Agregar un comentario   1 comentarios
 
La historia del club AROSA SC . Extracto - Por Javier Bouzada Romero
rss feed
Tal como consta en el libro "Iniciación al fútbol en España" escrito por el ex-presidente del Arosa Paulino Mouriño Rañó (Ediciones Laverde SL. Año 2001.) la revista "Eco Republicano de Santiago" en su número del 26 de junio de 1873 daba cuenta de la celebración de un partido de "football" que los marinos de un carguero inglés que se dirigía con material para las minas de Riotinto en Huelva y que había hecho escala en el puerto arosano, habían disputado en lo que hoy es pleno casco urbano de Vilagarcía de Arousa (además con "amoral" calzón corto). Este es el primer dato existente en toda España de la disputa de un partido de fútbol. Por tanto si el Recreativo de Huelva es el club decano del fútbol nacional, Vilagarcía de Arousa es la primera ciudad de España en la que se tiene constancia de la disputa de un partido de fútbol. Desde entonces y hasta 1940 existieron en Vilagarcía diversos equipos de fútbol, federados o no, hasta que ese año surge el AROSA S.C. gracias a un grupo de amigos vilagarcianos aficionados al fútbol: Moncho Cores, Palacios, Fábula, Papanta, etc. Este club participa en algunos torneos regionales ya que no se le permite federarse por carecer el terreno de juego de A Lomba de los requisitos mínimos para disputar sus encuentros. En el año 1945, se soluciona este problema con el arrendamiento a Dña. Desamparados Barrio de los terrenos que hoy constituyen el campo municipal de A Lomba y durante ese año se inician los trámites legales para la constitución del club. El 19 de diciembre de 1945 se redacta el acta fu...Leer la continuación
Escrito por Javier Bouzada Ro...  Agregar un comentario   0 comentarios
 
Crónica do naufraxio do trasatlántico Santa Isabel no Diario de Pontevedra
rss feed
list_album
Vign2_Portada_Diario_all
Ayer dimos la noticia de que frente а la isla de Sálvora había naufragado el vapor Santa Isabel, de la Compañía Trasatlántica Española. Según las informaciones telegráficas recibidas de Villagarcia у Lа Coruña el suceso ocurrió de la siguiente forma: А la una de la madrugada del domingo у а causa de la densa niebla que había, el buque debi...Leer la continuación
Escrito por DIARIO DE PONTEVEDRA •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
A PRIMEIRA BANDA DE MÚSICA DE VILAGARCÍA

A PRIMEIRA BANDA DE MÚSICA DE VILAGARCÍA NO ANO 1865 - Imaxe : Banda de Música de Vilagarcía no ano 1920

26/05/2014 12:11:54
O día 5 de xaneiro de 1.865, o  daquela alcalde de Vilagarcía Don Juan Cobián, lé no pleno unha comunicación do gobernador da provincia pola que se nomeaba novo alcalde do Municipio a don Rodrigo Barrio de Mendoza, e como primeiro e segundo tenentes de alcalde a don José María Insua e don Miguel Galbán, i é precisamente neste ano cando as chamadas Milicias Nacionales de Villagarcia forman unha primeira agrupación musical, que sería como unha pequena banda militar.
Esta primeira banda estaba formada por persoas amantes da música, algunhas delas moi coñecidas no municipio, ben por pertencer a familias moi representativas, ou ben por o cargo que ocupaban naquel momento, tales como Antonio Blanco, que era secretario xudicial, don José Antonio Isla, que desempeñaba o cargo de administrador de Correos, don Fernando Sánchez, que era perito, etc. así como por mozos afeccionados, entre os que  estaban Justo Luis Varela, Urbano Carús, Manuel Carús, etc.
Como tal banda de música das Milicias Nacionales, debéu ter una traxectoria paralela ó funcionamiento das mismas, xa que este corpo militar se formada o se desfacía según as circunstancias de perigo que as autoridades estimasen, sobre todo nos arredores, o que supoñía na práctica unha vida pouco regular para esta primeira banda de música de Vilagarcía.
Haberá que esperar ó año 1.873 para que se constituia a primeira banda de música municipal sendo el alcalde Don José Bargés Carrós.
O día 12 de febrero deste ano, recibiuse unha notificación no Concello procedente da Presidencia da Asamblea Nacional pola que se establecía a Primera República Española en España, tralo que o alcalde Bargés mandó retirar da parede o retrato de Don Amadeo de Saboya, así como as diversas insignias monárquicas que adornaban o concello, acordándose nesta primeira sesión republicana que “continúen los retenes y patrullas de vecinos armados y de los marineros de la trincadura Jacoba, de los que el digno comandante dispuso su bajada a tierra para que el orden se conserve afianzando la libertad de los habitantes del distrito”
Pra manter millor a orden na comarca, tamén o coronel retirado Francisco Garriga poñia ás órdes do alcalde e se ordenaba a creación dos chamados “Voluntarios de la República” que, en principio, deberían ser uns 300 homes, cifra moi difícil de conseguir, dado o escaso número de habitantes que daquela poblaban a comarca.
Entre outros problemas que tiña o municipio, estaba a do novo cemiterio que, según o alcalde non podería entrar en funcionamento debido a “los entorpecimientos ocurridos cuando la alcaldía estaba a cargo del Sr. Cuevas del Valle, y de la gran invernada que se experimentó, todo lo que atrasaba su entrega”. Entre tantos acontecementos que alteraron a vida dos normais villagarciáns, o primeiro tenente de alcalde, don Manuel Mora y Spínola ten a feliz idea de aconsellar ós seus compañeiros de goberno municipal a creación dunha Academia de Música que podería ser onde xerminara a futura banda de música municipal. 
Así, o día 26 de maio de 1.873, Mora y Spínola fai a seguinte exposición no pleno:
“Amante la municipalidad de la instrucción pública, del progreso de la villa y de los adelantos y mejoras en los pueblos, se ha de servir fijar su atención, en la conveniencia de establecer bajo sus auspicios, una academia, en la que deberán de recibir la enseñanza de la música, los muchos mozos que desean su estudio. Se pretende establecer una Academia de Música que, después de ofrecer grandes ventajas económicas, proporcionará solar al vecindario y atraerá la concurrencia de otras poblaciones”
Engadía na exposición que eran moitos os mozos da vila os que se ofrecían para o estudio da música, e ademáis se contaba coa colaboración do mestre don José Tizón, que se ofrecera gratuitamente para as clases de música.
De acordo co informe do tenente de alcalde, unha vez formada a banda , esta prestaría seus servizos  á municipalidade, pero apuntaba claramente que eso sería “sin subvención ninguna mientras tanto no se satisfagan los costes de los instrumentos que le sean entregados”. Segundo as contas de Mora y Spínola, con iso acadábase, por una parte ter banda propia, pero así mismo, suporía un aforro anual dunhas 250 a 300 pesetas, soamente en procesións oficiais, xa que ata o momento, cando había que celebrar estes actos relixiosos tiña que vir, ou ben a banda de Rianxo, ou ben a de Padrón, que eran por aqueles anos as de máis sona das da comarca de Arousa, cercanas a Villagarcía. Con este aforro se comprarían os instrumentos ós músicos, polo que remataba a su exposición dicindo que “por lo que los proponientes ruegan  a la  Corporación que admita y vote, en sentido favorable, esta moción”.
A Corporación municipal, á vista do anterior informe, e sobre todo das ventaxas económicas que suporía para o municipio, non tivo inconveniente en acepta-la idea, baixo as seguintes condicións:
 
1ª.- Baixo as órdes e dirección da comisión nomeada polo concello,  formarán a banda de música, quedando inscritos como individuos da academia, don José Tizón, director, que toca o fiscornio; Joaquín Rubianes, destinado a flautín; Francisco Durán, Arturo Silva e Ramón Castro a cornetíns; Baldomero Piñeiro e Ramón Soto a trombóns; Luis Rodríguez e Jesús Currás, a fiscornios; Luis Picón e Francisco Millán, a bombardinos, e Pablo Berdullas e Salvador Durán, ás  tubas.  
2ª.- Os instrumentos relacionados serán adquiridos pola municipalidade, destinados ós individuos que compoñen a Academia, despois de que, a xuicio do director, se encontren prácticos en solfeo, sendo obligación dos membros abonar seu coste e gastos na cantidade que corresponda a cada un.
.- En garantía de entrega dos instrumentos, pago do seu importe e bo trato, se obligará en escritura pública aos pais, titores ou representantes dos mozos.
.O municipio será reembolsado do coste dos instrumentos por conta das utilidades que obteñan seus alumnos, que entregarán con este destino a metade do que devenguen ata cancelar o anticipo, sin prexuizo de admitir maior cantidade con tal obxecto do que  desexe entregala.
.- Namentres non se solvente a Academia co municipio, terá a obriga de tocar gratis nos sitios, días e horas de costume, nas procesións de Semana Santa, Pascua, e Corpus, empezando coas próximas, na Alameda da vila os días festivos de 5 a 7 da tarde, dende o 1º de Xullo ó 30 de Septembro, sempre que non se encontre contratada para funcións particulares ou que, pola choiva ou otras causas especiais, non poida cumprirse o servizo y, por último, a tocar sin retribución en casos extraordinarios, cando o  Concello contemple oportuno en obsequio oficial dalgunha serenata ou festividade.
.- Para coñecer a comisión os haberes que adquira a Academia, lle participará toda contrata e axuste con particulares, con todalas circunstancias indispensables para reclamarlle a parte que lle corresponda. A retribución do director será a cuarta parte íntegra da utilidade de cada función ou acto, e os alumnos  satisfaranlle por separado, en premio pola ensinanza que lle suministrara e suministre, a décima parte dos séus haberes, que serán determinados respectivamente polo director, dacordo aos merecementos de cada quen, resolvendo toda diferencia a comisión, despois de oílos verbalmente.
7º.- Cando en cualqueira función se pretenda que haxa maior número de músicos dos da Academia, o director admitirá con preferencia ós de la familia dos asociados. Cando sexa preciso ruido de tambor, bombo ou platillos,  satisfaráse pola Academia.
8º.- De haber algún cambio, para o pago dos instrumentos según seu coste, ó rematar cada un o desempeño do seu, percibirá seus haberes por completo, pero non se releva da obriga de continuar pertencendo á Academia e tocar gratis ó concello, mentres non se lle solvente de todo, a non ser por ausencia, enfermidade ou outra causa xusta, e, en tal caso, perderá o que entregara a conta  do coste  do instrumento, devolvéndoo e abonando o seu desperfecto o individuo que se separe da asociación. O director tampouco se releva do seu compromiso de prestar gratuitamente seus servizos á municipalidade e de estar ó frente da banda mentras dure o contraído polo concello.
9º.- O incumplimento en calqueira dos casos previstos, será correxida coa multa de 1 a 5 pesetas, ao prudente arbitrio da comisión, afrontada polos pais ou representantes dos asociados, e, en caso omiso, se farán efectivas dos fondos que cada un teña para o pago do seu instrumento. O importe destas multas constituirá un fondo especial con destino a gastos xerais da asociación.
10º.- A comisión formará un reglamento para a mellor observancia destas  condicións, ó que quedarán sometidos director e alumnos, sin outro recurso en contrario, nos casos de diferencias e queixas, que o da audiencia verbal.
 
Asinaron o documento: Manuel Mora Spínola, Pedro de Abalo, Ramón Reigada, Lorenzo Breijo, Agustín Cascallar, Francisco Abalo, José García Reboredo e Eduardo Quintán.
 
Pasados cinco meses de estudios de solfeo, Cayetano Pumariño, en representación da chamada “comisión Fhilarmónica”, encargada da supervivencia da Academia de Música, e dos acordos anteriores, informa o día 29 de novembro de 1.873, ao Concello “que los mozos que componen la Academia de Música, dirigida por el Sr. Tizón, se encuentran  muy avanzados en solfeo y en disposición de empezar a estudiar el uso de los instrumentos”.
Era, efectivamente, moi poco o tiempo transcurrido de estudios teóricos, pero o certo e que o director da Academia estaba tan convencido da preparación dos alumnos, que no informe que daba á comisión Fhilarmónica, indicaba xa tanto os instrumentos que necesitaba para a banda, como algunhas notas para a súa adquisición. O concello, informado do exposto, dos 15 instrumentos necesarios, das notas de prezos dos mesmos, e procurando a maior economía, por unanimidade, acordóu comisionar para a adquisición nos almacéns do Sr. Urrutia Barañano, de Santiago de Compostela, e do Sr. Berea, da Coruña, de: un flautín, un requinto, dous clarinetes, tres cornetíns, tres fiscornios, dous trombóns, duas tubas e un bombardino. O importe total era de 3.054 pesetas con 82 céntimos, que foi librado a nome del Sr. Pumariño e do secretario do Concello, indicando que quedaría en suspenso “ata consignar o suficiente no presuposto adicional”, e indicaba, ademáis, que se facultaba ós membros da comisión Fhilarmónica, para a súa firma da escritura  á entrega dos instrumentos.
O almacén de música de don Canuto Berea, era probablemente o máis surtido de toda Galicia, e nos anuncios de prensa ofrecía, por exemplo, no ano 1.887: pianos Ronisch alemáns dende 6.000 reales, pianos Bernarregui Gassó dende 4.500 reales, harmonios dende 800 reais, acordeóns dende 2.500 reais, guitarras  e bandurrias dende 30 reais, organinas mecánicas a 2.500 reais. Pero o curioso de todo isto e que, na parte dedicada a propaganda dos pianos Ronisch citaba a Villagarcía como exemplo de vila compradora: “En casi todalas villas de Galicia, vendemos infinidad de modelos de estos instrumentos, tanto para maestros, sociedades de recreo, etc. como para aficionados, y en Villagarcía, Carril, hay varios pianos de esta clase a la que nos referimos, que el público puede ver y apreciar en su menor detalle, estableciendo comparaciones entre os de igual precio de otras fábricas alemanas, que se ofrecen como muy baratos a 6.000 reales, siendo así que los Ronisch, infinitamente superiores a aquellos, en concepto de los más inteligentes (y a su ilustrado e imparcial criterio apelamos), vendiéndolos a igual precio, o sea 6.000 reales. Se venden sin recargo desde 200 reales mensuales, con garantía de verdad de tres o más años, según convenga”
 
A primeira actuación oficial da banda debéu ser na procesión de Semana Santa do ano 1.874, e se dixo que, como a roupa que levaban os músicos desentonaba un pouco, houbo que invertir 1.954 pesetas en uniformes para os mesmos.
De toda a banda, o músico máis xoven era Joaquín Rubianes, que tocaba o flautín. Pasado un tempo, ingresóu nunha banda militar, para, o final, volver a Villagarcía e fundar a  súa propia banda no ano 1.889.
No ano 1.879 ocurriron sucesos importantes en Villagarcía: por un lado, os veciños de entonces do  concello  de Saiar solicitaron a principios de ano, ser anexionados o de Villagarcía. Ademáis, iniciábanse as obras para a traída de augas ó axuntamento e se construía unha fonte pública, mentras se ampliaba regularmente o número de casas construídas no Campo de Cabritas. Pero o máis importante para o tema musical era que  o pleno decidira que “para el buen régimen de la banda de música, se nombre otra comisión compuesta por Manuel Carús y el secretario del Ayuntamiento, a los que se faculta para entender y disponer todo cuanto se refiere a la citada banda” 
Algo debéu ocurrir coa plaza de director da banda, en posesión ata entón de don José Tizón, xa que o día 19 de Octubre de 1.878 aparece unha instancia dirixida ó concello asinada  por don Ildefonso Tizón, probablemente familiar do anterior director, solicitando dito posto, ao  que o pleno contestaba “que se tendría en cuenta, cuando se trate de resolver las pretensiones de los demás aspirantes”, o que denotaba unha evidente falla de dirección da banda. 
A pesar destas dificultades, o número de músicos debeu ir en aumento de forma regular, xa que nas actas municipais aparecen con certa frecuencia  anotacións sobre la adquisición de novos instrumentos, tal como na de 19 de Xullo de 1.879, sobre o pago de 305 pesetas pola compra de tres novos instrumentos.
Foi, finalmente, nomeado director da banda don Víctor González, ainda que debeu estar pouco tempo no cargo, posto que o día 27 de marzo de 1.880, o alcalde determina que sexa separado do cargo, suspendido de emprego e  soldo, encargando provisionalmente a dirección ao xa coñecido e co que a banda iniciara a súa andadura, don José Tizón.
 
O ambiente musical do municipio debía estar xa daquela ben asentado a nivel popular. Así, no año 1.881, organizábase un Orfeón, baixo a dirección do mestre don José Paz, que, según la prensa rexional, fixera “adelantos de los que se oirán grandes alabanzas”. Ademáis, nas festas de San Roque de 1.886, acudíu a banda do Regimiento de Luzón, para amenizá-las festas acompañando á do municipio.
En 1.887 era alcalde da cidade Don Luis Maroñas, que sucederá no cargo a Don Francisco Ravella, e en marzo de dito ano, ordena que se redacte un novo regulamento para a banda de música, que foi aprobado por todolos concellais, quedando encargado responsable da banda el concellal don Luis Varela, que aparece asinando como “concellal delegado de asuntos referidos á banda”. Este ano a banda recibeu novos instrumentos, pero non por aportación municipal, sinon por donación de filántropo e namorado da música don Manuel Reguera. A cidade tiña moitos problemas económicos a causa da traída de augas.
En Xullo deste ano, aparece como novo alcalde, tralas eleccións municipais, Don Daniel Albarrán, e como tenentes de alcalde don Cayetano Pumariño e don José Garrido Coto, e se editan de inmediato as reglas xa aprobadas polo anterior alcalde, tal como se lé na seguinte anotación sobre o pago de 30 pesetas, o día 15 de Deceembro de 1.887, “por la impresión de dos ejemplares del reglamento para el régimen de la banda de música del municipio, abonándose ésta con cargo a imprevistos”.
A prensa local anunciaba todalas semanas os conciertos que se daban no municipio a cargo da súa banda. Así, o numero de “Paladín” correspondente o día 23 de Xullo de 1.887, facía o seguente comentario: 
“mañana, ejecutará la banda municipal, en el paseo de la Alameda, de 9 a 11 de la noche, las siguientes piezas:
           1º. Pasodoble “¡Viva tu madre!”
           2º. Vals, “La oración de la tarde”
           3º. Mazurka, “Consuelo”
           4º. “Danza”
           5º. “Vals Polka”
           6º. “Pasodoble”
La  banda continúa con toda  actividad los ensayos de la grandiosa obertura “Raymond”, del maestro Ambrosio Thomas, y el “Paragraph II”, de Suppé, que sin duda tendremos el gusto de escuchar en las próximas fiestas de San Roque.
Un feito curioso que solía suceder con certa frecuencia naqueles anos era que a banda de música actuaba nalgunhas ocasións como tuna, por exemplo, cando con motivo do santo do alcalde en 1.889, a banda  homenaxeábao cunha serenata, tal como apuntaba no xornal local “El Eco Comercial”
 
A música estaba bastante introducida no pobo, tal como  demostra a propaganda aparecida en periódicos locais, como o xa citado “El Eco Comercial”, de data 5 de Xullo de dito ano, no que se lén os seguintes anuncios: “Academia de música, dirigida por la señorita Ángeles Reguera. Solfeo, piano y nociones de harmonía. Mercado, 5. Villagarcía”. “Pianos  Ronisch. Los mejores de Europa. De clavijero metálico, cuerdas cruzadas y mecanismos a doble escape. El crédito y preponderancia de los pianos Ronisch, distingue de todas las demás clases de pianos, hasta eclipsar a las decadentes de fama tradicional, por su timbre dulce, sonoridad potente, vibración prolongada, mecanismo preciso, constante afinación, elegante mueble, y duración sin igual”
Os citados anuncios denotaban non somentes un ambente popular musical, sinon tamén un amor á ensinanza da música, xa que os instrumentos que se anunciaban eran xa caros para aquela época.
En 1.890, aparece como director da banda don Felipe Paz, que según as crónica daqueles anos, era bastante bo mestre, pero “bastante bohemio”, polo que a banda non cumpría de xeito regular cos seus compromisos, e o concello era coñecedor de todo iso, polo que estivo pouco tempo na dirección.
Un feito sucedido en febreiro de 1.890, según anunciaba o periódico local “El Municipio”, avalaba a anterior suposición dos membros do Concello. Resulta que o día 15 de febreiro dese ano, o Centro Recreativo de Villagarcía conseguiría que a Tuna Universitaria de Villagarcía viñera á cidade, non somentes para ofrecer algúns concertos  na sede social do Centro, sinon que tamén para que dira algunha serenata y pasarúas. Quedárase dacordo coa banda municipal para que se acercara a Carril a recibir con toda pompa á Tuna na súa estación de Ferrocarril, pero o cierto e que, por problemas organizativos da banda, ésta no acudíu á estación a recibilos porque salíu  tarde de Villagarcía e a medio camiño entre Carril e Villagarcía, atopáronse as dúas agrupacións e fixeron xuntas o traxecto hacia Villagarcía, entre a xerga das xentes e a ritmo de pasodoble.
Foi, dende logo,  una lástima que don Felipe Paz non dirixise máis tempo a banda, xa que foi un extraordinario director, ademáis de organista e compositor. Nacera en Pontevedra en 1.850. Aos 28 años organizóu nesta cidade (Pontevedra) a banda popular, obtendo no mesmo ano un premio nun certame organizado na Coruña. No ano 1.883, organiza unha masa coral na misma capital, coa que obtén o  segundo premio nun certame celebrado en Vigo competindo co famoso Orfeón “El Eco”, que dirixía Pascual Veiga. En 1.894 é nomeado organista da catedral de Santiago,  e ó ano seguinte,  ofrecéuselle a dirección do orfeón  galego de Rosario de Santa Fe (Arxentina) e a da banda municipal, que non poido aceptar polos compromisos que xa tiña coa banda municipal de Noia, na cal permanecería a maior parte da súa vida ata o séu falecemento en 1.918.
Como compositor, destaca o seu  “Himno a Galicia”, probablemente a súa  mellor obra, ademáis da sinfonía para banda militar; “Recuerdos de mi Galicia”; “ Unha festa en Galicia”, “En San Martín de Sobreiral”, “Aires da Terriña”, “Recuerdos de la Gloriosa”, “Pontevedra”, etc. Tamén son da su autoría unha serie de marchas fúnebres, como “Una lágrima”; “Misericordia”, “España llora”, etc. Algunhas delas foron interpretadas polas bandas militares que acompañaron o féretro de Antonio Cánovas.
 
Escrito por V.V. •   Agregar un comentario   1 comentarios


mi abuelo sale en esta foto. ¿podriais enviarla como imagen por email?
Diana Escrito el 13/12/2018 15:37:15



 
Capilla de Nuestra Señora de Santa Lucia ( Fontecarmoa )
rss feed
list_album
Vign2_Capilla_fontecarmoa_1_all
Nuestra Señora de Santa Lucia, virgen y mártir, data del 304a.c, aproximadamente. Su nombre figura en el canon de la misa romana, lo que probablemente se debe al Papa Gregorio Magno. Según "las actas" de Santa Lucía, nació en Siracusa, Sicilia, Italia, sus padres fueron de origen noble, fue educada en la fe crist...Leer la continuación
Escrito por José Antonio Cardalda Alvarado •  Agregar un comentario   1 comentarios
Os antigos Concellos de Vilagarcía, Vilaxoán e Carril
rss feed
Vign2_Copia_4_de_escanear0009-horz_all
El nacimiento de la actual Villagarcía de Arosa se produjo el 1 de marzo de 1913, cuando se unieron los ayuntamientos entonces independientes de Carril, Vilaxoán y Vilagarcía. Sus antecedentes, sin embargo, hay que buscarlos más atrás, cuando desde la Administración se ordenó la confección de la Nueva Planta de Ayuntamientos de esta Provincia. A pesar de los muchos intentos institucionales para conseguir un solo municipio, esto no fue posible debido, fundamenta...Leer la continuación
Escrito por Manuel Villaronga •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
El escudo de Vilagarcía de Arousa
rss feed
Vign2_Escudo_de_Villagarcia_all
El dia 5 de abril de 1.913, Juan Fernández Gil y Casal, vecino de Vilagarcía, miembro numerario de la Real Academia Gallega, de la Sociedad Arqueológica Provincial y de la Sociedad Arqueológica de la Junta de la Exposición Gallega de 1.912, dirigía una instancia a la Excma. Corporación de Villagarcía de Arosa en la cual exponía, a la letra, lo siguiente: Que unidos oficialmente los tres ayuntamientos de Villagarcía, Carril...Leer la continuación
Escrito por Manuel Villaronga •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
Crónica do afundimento do Cabo Razo- ABC . 6 de Agosto de 1958
rss feed
Vign2_Cabo_all
ABC, MIÉRCOLES 6 DE AGOSTO DE 1958. EDICIÓN DE LA MAÑANA. PAG. 31 NUEVE MUERTOS Y CUATRO DESAPARECIDOS AL NAUFRAGAR UN BARCO DE CABOTAJE EN LA RIA DE AROSA. Villagarcía de Arosa 5. Nueve personas resultaron muertas y cuatro desaparecidas, al hundirse el vapor de cabotaje “Cabo Raso”, de matrícula de Sevilla. El sinies...Leer la continuación
Escrito por Crónica ABC •  Agregar un comentario   2 comentarios
Vilaxoán - Pequena historia
rss feed

Vilaxoán - Pequena historia

14/10/2013 11:14:58
Vign2_vILAXOAN_all
Desde que aproximadamente en 1490 don Xoan Mariño de Sotomayor fundara la Villa y Puerto de Vilaxoán, ésta no había pasado de ser un puerto más de la Ría de Arousa. ¿A que se debía, entonces, la potencia económica de aquel pequeño burgo marinero, suficiente para crear ayuntamiento propio pese a sus reducidas dimensiones territoriales? En la "Descripción económica del Reino de Galicia" que en 1.797 realiza Lucas Labrada, en...Leer la continuación
Escrito por Vilaxoán - Pequena historia •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
Blanca de Igual y su relación con Vilagarcía
rss feed
Vign2_boda_all
Doña María Blanca María Petra Severiana, nació en la madrileña calle la Carrera de San Jerónimo número 5 un ya lejano día de 8 de Noviembre de 1880. Era hija legítima del matrimonio formado por Pedro Celestino Igual y Fol, natural de Arnedo (Santander) y de María Martínez-Daban y Mora, nacida en Úbeda (Jaén). Como sus padres gozaban de una posición económica bastante acomodada, permitió que la pequeña Blanca fuese educada...Leer la continuación
Escrito por Rafael Portell Pasamonte •  Agregar un comentario   7 comentarios
A FATÍDICA NOITE DO AFUNDIMENTO DO CABO RAZO
rss feed
Vign2_Copia_de_Cabo_Razo_doc-horz_ws61338802_all
ERA A NOITE DO 4 AO 5 DE AGOSTO DE 1958 CANDO O BUQUE “ CABO RAZO “ AFUNDIASE NAS AUGAS DA NOSA RÍA. EN TOTAL 44 PERSOAS FORMABAN A TRIPULACIÓN, ENTRE ELA CINCO MULLERES. O CASCO TOCOU NUN BAIXO NA ROCHA COÑECIDA COMO A BARSA AFUNDINDOSE EN APENAS CATRO MINUTOS E DEIXANDO 13 VITIMAS MORTAIS. A TREMENDA DESGRACIA CONSTERNABA AO NOS POBO E AOS POBOS VECIÑOS. ASÍ E COMO O SEU CAPITAN RELATABA OS FEITOS ACONTECIDOS NAQUELA FATÍDICA NOITE. Don Andrés Peña Ni...Leer la continuación
Escrito por A.P.V. •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
D. Agustín Romero Garcia . Por Manuel Morales Fontanes. Fotos : III . 1908. Picar aspa para ampliar
rss feed
list_album
Vign2_d._agustin_romero_garcia_2_all
Nacido en el año 1844 era natural de Cornazo de donde era vecino. Se llamaban sus padres D. Ramón Romero Briones y su madre Dña. Francisca García Abalo. En sus años mozos se marchó a América, concretamente a la República Oriental del Uruguay llegando a ser un hacendado importante y Presidente de la Cámara de Comercio de la citada república. Pasados los años, ya con una edad avanzada, concretamente 70 años, regresa a España y el día 1 de Junio de 1.914 otorga testamento ante...Leer la continuación
Escrito por Manuel Morales Fontenes •  Agregar un comentario   4 comentarios
 
O antigo Balneario da Concha ou da Purisima Concepción
rss feed
Vign2_copia_de_balneario_all
Inicialmente a práctica dos baños de mar realizábase exclusivamente con fins sanitarios e ás agachadas, xa que non encaixaba cos valores da época. É a partir de mediados do século XIX cando estes baños recoméndanse abertamente polos medicamentos higienistas ponse de moda pola alta burguesía, que os converten nunha práctica de lecer, acotada a determinadas zonas da costa. Esta actividade balnearia trae consigo un gran cambio nas costumes sociais dos veraneos da época que mot...Leer la continuación
Escrito por Turismo Pontevedra •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
Lobeira , a súa historia.
rss feed

Lobeira, a súa historia

15/07/2011 10:38:24
Vign2_castillo_lobeira_all
O Castelo de Lobeira parece ter antecedentes mesmo nun antigo castro na zona, e aparece mencionado en textos da Catedral de Santiago de Compostela como Castro Lupus. A súa toponimia así o indica, pois Lupara en latín significa castelo ou mansión real. O dato máis antigo documentado é nacemento en Lobeira no século IX do bispo de Iria Flavia Teodomiro, do que a lenda conta que foi partícipe do descubrimento do sepulcro do Apóstolo Santiago. A fortaleza de Lobeira foi ref...Leer la continuación
Escrito por Arquivo •  Agregar un comentario   2 comentarios
" Villagarcía de Arosa y su Historia ".Por R. Porto Casas.Guía Turístico-Comercial 1950
rss feed
Vign2_vistalegre_all
La villa actual fue fundada en el territorio conocido en siglo XII con el nombre de Area Longa (Santa Eulalia de Arealonga), y cierta clase de estudios hacen presumir, además de la existencia de seres humanos en épocas prehistóricas, el que, la denominación es de indiscutible procedencia romana. Villagarcía ocupa una gran porción de la playa que limita la ensenada llamada de Arosa, y en la que desahoga el río Ulla, “elvia ostium” de Tolomeo. A sus espaldas se yerguen los Ca...Leer la continuación
Escrito por R. Porto Casas . 1950 •  Agregar un comentario   6 comentarios
O Pazo de Rubians
rss feed

O Pazo de Rubians

07/06/2011 23:40:42
Vign2_pazo_de_rubians_all
O Pazo de Rubians é un do tres señoríos que hai en España recoñecidos oficialmente. Concorren alí un gran edificio palaciego, en perfecto estado de conservación, un proxecto jardinístico, un singular cinto arbolado e un viñedo de uva Albariño de 21 hectáreas. A orixe da casa de Rubiáns hai que buscalo na Idade Media, cando no século XII a familia Caamaño, titulares da Casa de Noya establécense na beira oposta da ría. En 1535 escíndense as Casas de Noya e de Rubiáns, sendo F...Leer la continuación
Escrito por Arquivo histórico •  Agregar un comentario   1 comentarios
 
Diario "El Pueblo Gallego " 16 de Agosto de 1935
rss feed
Vign2_ayuntamiento_all
Si los villagarcianos en lugar de haber pasado la vida en luchas estériles, por ideales que en la mayoría de los casos no llegaban a ser románticos, hubiesen concentrado energías, voluntades y actividades, al servicio de sus problemas e intereses, otra sería la suerte que acompañaría a esta maravillosa villa, a quien la naturaleza se mostró tan excesivamente prodiga , que pudiera decirse que fue apoteosis de la mágica creación. Pero no fue esto fatalmente así, y hoy ten...Leer la continuación
Escrito por Juez Luis Pando •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
O taller de Sorolla en Vilagarcia
rss feed
Vign2_sorolla_all
El 8 de julio de 1915, el pintor valenciano Joaquín Sorolla llegaba a Vilagarcía con el encargo de pintar un óleo representativo de Galicia. Archer Milton Huntigton, fundador de la Hispanic Society, le había encargado, cuatro años atrás, decorar una gran estancia con paneles que ilustrasen las distintas regiones de España. Los primeros los hizo en su estudio, basándose en distintas postales de las zonas elegidas, pero a partir de ahí decidió viajar in situ a los lugares que des...Leer la continuación
Escrito por Montse Fajardo •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
Francisco Porto Rey
rss feed
Vign2_img012_all
Francisco Porto Rey naceu en Vilagarcia de Arousa. Entre as moitas obras publicadas destacan: “Las mil y una composiciones” ( Vilagarcia, 1894 ), libro de versos bilingüe “Pisto” ( Vilagarcia , 1894 ), tamén bilingüe “Papel e tinta” ( Santiago , 1901 ). Versos galegos con prólogo de Lisardo Barreiro, “ Ilusiones “ ( 1903 ), monólogo en castelán, “ O Alalá “, diálogo en verso gallego aparecido en no " Eco de Arosa, 1906 ,” Cascarrabias ou o filósofo das carqueixas “ (...Leer la continuación
Escrito por Diccionario Galego •  Agregar un comentario   9 comentarios
Historia de las fuerzas del orden y sus uniformes en Vilagarcía
rss feed
Vign2_especial_uniforme_03p_all
Cuando en el 6 de diciembre del año 1851 se crearon las primeras 4 plazas de Serenos o Guardias Municipales, El Alcalde de la época D. Salvador Conde, sin duda conocía el servicio que realizaba a la Villa, al dotarla de un servicio de tanta importancia. Aunque el regidor no hacía otra cosa que cumplir una orden de la reina Isabel II, por la que obligaba a establecer el servicio de Serenos, en todas las localidades que tuvieran establecido el servicio de alumbrado. No es menos c...Leer la continuación
Escrito por Javier Porras •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
SOROLLA EN VILAGARCÍA
Vign_vign_sorolla

"El insigne pintor valenciano D. Joaquín Sorolla se encuentra entre nosotros desde ayer con su distinguida familia. Hemos tenido el honor de estrechar la mano de esta gloria del arte pictórico español". Así anunciaba un periódico local, el 9 de julio de 1915, la visita de Sorolla a Vilagarcía.
La noticia recogía incluso declaraciones del pintor explicando por qué había elegido esta ciudad para su cuadro sobre Galicia: "Necesito trasladar al lienzo algo de lo típico de esta tierra y Villagarcía me pareció muy a propósito para la consecución de mis deseos, y lo que ahora quiero, es un lugar tranquilo y soleado en que poder trabajar a la vista de los modelos vivientes a buscar entre la gente del campo y del mar", explicó al llegar a la ciudad.
Ya instalado, fue entrevistado por Daniel Poyán para el periódico Galicia Nueva. En dicha entrevista, publicada el 18 de julio, el pintor explicaba: "Tengo el encargo de pintar el friso de un gran salón del museo hispano erigido en Nueva York dedicado a la cultura española por la sociedad hispanófila que preside el ilustre admirador de España Mr. Huntington. Será un gran friso, con interrupciones, de setenta y pico metros de largo. En él estarán representadas las diversas costumbres y tipos de todas las regiones españolas con figuras de tamaño natural y este verano me ha tocado venir a pintar a Galicia. Elegí Villagarcía por ser más popular, más conocida, por su hermoso horizonte y porque deseo caracterizar el escenario de mi cuadro, con el fondo de esta bella ría". Preguntado por los elementos de su composición explicaba que habría "hombres, mujeres, bestias, de todo; trajes típicos y actuales; enseres del trabajo, la genuina representación de la vida gallega . Iré a Santiago a saturarme del puro ambiente gallego, a ver fisonomías de carácter y a procurarme algún traje, monteras, etc..." Finalmente, parece comprobado que encontró sus modelos mucho más cerca, incluso en el pazo de Vista Alegre. Viana dice que la primera figura del óleo, a la izquierda, palo en mano, era un vendedor de ganado. Le siguen Manuel Novás, Carmen Galbán, Dolores Novás y Esperanza Tarrío. Y sentadas, Socorro Rey (en primer término) y Lucía Vega (al fondo). El gaiteiro era O Xubieiro.
Fuente : La Opinión Coruña.es

 

PERSONAXES ENTRAÑABLES DE VILAGARCÍA

 
Pacucho y los bombones Bayer
rss feed

Pacucho y los bombones Bayer

07/06/2012 10:39:43
Vign2_pacucho_all
Creo que todas las personas que sean más o menos de mi edad, han conocido a Pacucho, o por lo menos habrán oído hablar de él alguna vez. No recuerdo el nombre de su padre, pero si el de su madre, Balvina Ferrer. Tuvo seis hijos: Juan, José, Ramón ,Luis, Pacucho y Castor. Éste era un deficiente mental, que se ganaba la vida, haciendo recados o en la estación del ferrocarril transportando los equipajes de los viajeros que necesitaran su servicio. Al principio era él, el q...Leer la continuación
Escrito por Enrique Lago Cid •  Agregar un comentario   1 comentarios
 
Paquito Lijó ( El autobús humano )
rss feed
Vign2_el_autobus_humano_all
Francisco Lijó (Paquito), nació en el año 1912, y ya de rapaz empezó a trabajar en la Sociedad Real Club de Regatas de Galicia, con el conserje alemán Rietz. Posteriormente estuvo un tiempo en el Banco de Vigo, situado en Vilagarcía, donde está actualmente el Banco Exterior de España. Finalmente entró a trabajar en el Banco de La Coruña cuando se estableció en la ciudad, y allí permaneció hasta su jubilación. Se casó con una señora de Laíño, de cuyo matrimonio nacieron...Leer la continuación
Escrito por Carlos Comendador •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
Don Carlos el de " la Luz "
rss feed

Don Carlos el de " La luz "

07/06/2012 09:43:46
Vign2_copia_de_copia_de_carlos_el_de_la_luz_all
Oriúndo de Hervás (Cáceres), este personaje llegó a Galicia castigado por su padre, ya que al meterse en política, había suspendido el bachillerato. Primero trabajó en la empresa S.G.G.E (Sociedad General Gallega de Electricidad), pero pronto lo trasladaron a Padrón, villa a donde llegó soltero, aunque poco tiempo después regresó a su pueblo natal para casarse. Ya en Padrón de nuevo, el matrimonio tuvo tres hijos, pero cuando el tercer retoño tenía tres meses, fue destinado por...Leer la continuación
Escrito por Carlos Comendador •  Agregar un comentario   1 comentarios
 
Don José Nuñez Búa
rss feed

Don José Nuñez Búa

07/06/2012 09:49:08
Vign2_bua_foto_2_all
D. José Núñez Búa, nació en 1903 en Tenorio, pueblo cercano a Pontevedra, donde estudió el bachillerato, siendo uno de sus profesores D. A. Losada Diéguez. Posteriormente cursó la carrera de derecho en Santiago de Compostela y en los años veinte pasó a regentar el colegio León XIII de Vilagarcía que había fundado su tío, quien habiendo conseguido una plaza de profesor en el Instituto de Ourense, le dejó la suya a su sobrino. D. José tenía fama de duro en el colegio, y yo qu...Leer la continuación
Escrito por Carlos Comendador •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
José Recio ( Capullo )
rss feed
Vign2_personaje_all
Sobre el año de 1912 el malagueño José Recio Jiménez llegó a Vilagarcia como tripulante de un buque de guerra. Se quedó como guardián de la isla de Cortegada, que por a aque entonces había sido donada al Rey Alfonso XIII Poco tiempo después se hizo carabinero, llegando al grado de cabo en dicho cuerpo. Se casó en Carril y de ese matimonio nacieron ocho hijos. Era este un personas pequeño y un poco grueso, siempre sonriente y con un gran sentido del humor. Con su gracejo andaluz, en todas la...Leer la continuación
Escrito por Carlos Comendador •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
Don Sebastián Pena ( Sabas )
rss feed
Vign2_sabas_all
Este personaje fue un activo empresario que inició sus negocios de transporte con coches de caballos sobre la década de los años 10 en Vilagarcia. Era un hombre alto y corpulento , que en sus últimos años se resentía de sus piernas. Tenía un genio endiablado, pero era un pedazo de pan, y cuando se le pedía un favor siempre procuraba complacerlo, aunque antes rosmase un poco. Todos los años costeaba una comida a los ancianos del asilo, a los que después llevaba de excursión....Leer la continuación
Escrito por Carlos Comendador •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
D. José Valle y el "Trigémino"
rss feed
Vign2_dibujo_trijemino_ws63609966_all
Don José Valle fue un forense que trabajó en Vilagarcía en los anos treinta. Era un hombre menudo y de pequeña estatura, muy nervioso. Su clínica estaba en la plaza González Besada (actualmente plaza de Galicia) en el edificio donde estuvo la Confitería Prada En la parte baja de la casa tenía un pequeño taller donde se entretenía con los aparatos de radio, de gran auge en aquella época y que eran su diversión favorita. Cuando escuchaba alguna emisora lejana, so...Leer la continuación
Escrito por Carlos Comendador •  Agregar un comentario   0 comentarios
 
 

A NOSA HISTORIA


 
Vign_11423053_2592308
LA FUGAZ VISITA DE LA REINA ALEXANDRA A VILAGARCÍA EN EL AÑO 1905

El martes 28 de Mayo del año 1905 el periódico La Vanguardia publicaba la llegaba al muelle de Vilagarcía del yate “Victoria and Albert” acontecida en la mañana del día 22 del mismo mes. En él viajaba la entonces reina de Inglaterra Alexandra, consorte en el reinado de Eduardo VII. El yate, escoltado por un acorazado, había entrado en Vilagarcía sin ninguna insignia real con el único propósito de pasar inadvertido.
En el mismo día la reina Alexandra enviaba un telegrama a  Londres informando al rey  su intención de permanecer varios días en nuestra ría. No obstante su intención de permanecer de incógnito se truncó ya que numerosas personas acudieron al muelle para desentrañar su curiosidad al saber que un yate de semejantes características no era habitual que fondease en nuestro pueblo.
A las 2 de la tarde  se presentaban en Vilagarcía el Gobernador de Pontevedra y fuerzas de la guardia civil de infantería y caballería con el fin de escoltar el tren que con destino a Santiago de Compostela transportaría a la Reina para visitar la ciudad por la que sentía una gran admiración. A pesar del estado de la mar aquel día, la Reina desembarcó para pasear en coche por Vilagarcía y alrededores llegando hasta Caldas de Reis con el fin de visitar la única iglesia gallega bajo la advocación de un santo Inglés,, Tomás Becket,  arzobispo de Canterbury y canciller del rey Enrique II de Inglaterra, quien había pernoctado en esta villa en el año 1167 como peregrino en su camino hacia Santiago.
El yate real salió del puerto la noche del día 23, y al mes siguiente, el alcalde de Vilagarcía, José Borruel Martí comunicaba en un pleno municipal una declaración en la que exponía a los concejales y al pueblo en general, la causa de no habérselo comunicado con tiempo lamentando la imposibilidad de otorgarle un digno recibimiento. "Como sabían ya, S.M. la Reina de Inglaterra había visitado recientemente la ría de Arousa desembarcado en este pueblo y haciendo una expedición de recreo hasta Caldas, y que no había convocado al Ayuntamiento para que éste y su Corporación recibiese a la Reina y la saludase, porque se le había hecho saber oficialmente por el Viceconsulado Inglés que S.M. viajaba de riguroso incógnito y rogaba no se le hiciesen honores de ningún género".
Durante su estancia en Vilagarcía y el día de su marcha la Reina no dejó de elogiar la belleza de nuestra ría y los bellos panoramas que ofrecía. J.C.Porto
 
Vign_220px-villagarcia1
 
Vign_sotomayor

Antonio José de Mendoza Sotomayor y Caamaño -- (1667-1746). III Marqués de Vilagarcía y Virrey de Perú 

Político y administrador colonial español, nacido en 1667 y fallecido en 1746, marqués de Villagarcía y vigésimo noveno virrey del Perú (1736-1745). Ostentó los títulos de marqués de Villagarcía, conde Barrantes, señor de Vista Alegre, Rubianes, Lamas y Villanueva.
Ingresó muy joven en la Corte como gentilhombre de cámara del Rey y, posteriormente, fue admitido como caballero de la Orden de Santiago. Contrajo matrimonio con Clara de Monroy, de la que al poco tiempo enviudó. Ocupó los cargos de asistente del monarca en Sevilla, embajador en Venecia y virrey de Cataluña en 1705. La Corona le nombró virrey del Perú cuando el marqués contaba con 67 años. Zarpó de Cádiz a bordo de "El Conquistador" el 27 de mayo de 1735. Hizo escalas en Panamá y Paita antes de ingresar y ocupar oficialmente su cargo en Lima el 6 de enero de 1736. Nombró como asesor personal al jurista limeño Pedro José Bravo de Lagunas y Castilla.
Durante su gobierno fue restablecido en 1740 el virreinato de Nueva Granada, al que quedaron agregadas definitivamente las Audiencias de Panamá y Quito. En el gobierno económico, su preocupación se dirigió a controlar la corrupción de los oficiales reales que provocaban los fraudes y los extravíos de dinero. Para evitar estos males ordenó que en adelante los libramientos se hiciesen previa aprobación suya y que el Tribunal de Cuentas fiscalizara cada mes el ritmo de los pagos, al tiempo que impuso una multa de mil pesos a aquellos oficiales que fueran descubiertos realizando pagos ilícitos. En cuanto a la producción minera, se introdujo mejoras técnicas en el beneficio del azogue de Huancavelica, se optó por alquilar indios antes que recurrir al trabajo forzado y se suprimió el uso de la pólvora. Estas reformas condujeron a que Huancavelica aumentara su producción hasta 65.424 quintales entre 1736 y 1748. Por el contrario, los esfuerzos encaminados a disminuir el contrabando fueron inútiles.
En cuanto a defensa, la tranquilidad fue alterada por la incursión de naves corsarias inglesas al mando del vicealmirante George Anson, quien saqueó e incendió en 1741 los puertos de Paita y Mantas. El virrey reforzó las defensas de Lima con doce mil hombres de armas pero Anson continuó su marcha hacia Tierra Firme. Enterado del alejamiento del corsario, el virrey despachó a las fragatas "Belén" y "La Rosa" en procura de su captura pero éstas, erróneamente, se dirigieron hacia el sur. Por su parte, los navíos de combate que partieron de Santander al mando del almirante José Alonso Pizarro llegaron al Perú cuando ya Ansón había retornado a Inglaterra.
En política interior destacó la continuidad del ciclo de rebeliones en los Andes que se iniciaron bajo el gobierno del marqués de Castelfuerte. En la villa de Oruro fue descubierta en 1739 la conspiración del mestizo Juan Vélez de Córdoba y del alcalde de indios Eugenio Pachamina contra el mal gobierno y el cobro excesivo de impuestos. El corregidor ordenó el apresamiento de ambos cabecillas bajo el cargo de delito de lesa majestad y les ajustició. En 1742 estalló en las regiones de Tarma y Chanchamayo, en la provincia de Huánuco, la rebelión de Juan Santos Atahualpa que se hizo proclamar descendiente de los incas y obtuvo el apoyo de las etnias campa, shipibo-conibo, a los que se conocía vulgarmente como chunchos. Los rebeldes ocuparon el fuerte de Quimirí y exterminaron a las misiones franciscanas de Pangoa y Pozuzo. La expedición militar al mando de Pedro Milla y Benito Troncoso que envió el marqués de Villagarcía fracasó en su intento de capturar al líder campa, quien se refugió en el inexpugnable Cerro de la Sal. La guerra se iba a prolongar más allá del gobierno de este virrey, y sólo concluyó en 1756 cuando Juan Santos murió de una enfermedad desconocida. Por último, en la región cuzqueña de Calca y Lares se produjeron tumultos indígenas contra el incremento de los tributos.

En el aspecto cultural destacó la estancia en el virreinato de los marinos y científicos españoles Jorge Juan (1713-1773) y Antonio de Ulloa (1716-1795) quienes trazaron el cuadro de la situación del Perú en sus aspectos geográfico, histórico, natural, social y económico en la obra Relación Histórica del viaje a la América Meridional, que se publicó en Madrid en 1748. Estos mismos personajes redactaron para la Corona un informe secreto, las Noticias Secretas de América, que fue publicado en 1826 y en el que denunciaron los problemas de desorganización, corrupción, estado de rebelión y contrabando que afectaban a estas administraciones coloniales. En 1737 se inauguró en el Arco del Puente de Lima la estatua ecuestre en honor de Felipe V, obra de Baltazar Gavilán. En 1744 se editó en la capital la Gazeta de Lima, cuya existencia se iba a prolongar hasta 1767.

Durante este gobierno se celebraron dos autos de fe, el primero el 23 de diciembre de 1736, en el que se castigó con la hoguera a la toledana Ana de Castro por judaizante, y el segundo el 11 de noviembre de 1737. Entre los desastres naturales más importantes estuvo el terremoto que destruyó la ciudad de Valdivia el 24 de diciembre de 1737 y la erupción del volcán Cotopaxi en noviembre de 1744.
Tras gobernar más de nueve años, este virrey solicitó su relevo a la Corona que, en un principio, eligió a Sebastián de Eslava, pero por tras su renuncia el cargo recayó en el capitán general de Chile José Antonio Manso de Velasco. La memoria de este virrey fue redactada por su asesor Bravo de Lagunas, y el traspaso de poder tuvo lugar en julio de 1745. El marqués de Villagarcía permaneció en Lima hasta septiembre de 1746, fecha en que partió hacia España, pero murió de enfermedad desconocida el 14 de diciembre de 1746 cuando su nave surcaba el Atlántico. Sus restos mortales fueron sepultados en Cádiz
Fuente : www.mcnbiografias.com

 
O cine Arosa - Historia
Vign_arosa_7

No 1943, cun proxecto feito tres anos antes polo arquitecto don Emilio Quiroga, abríase ó publico o Cine Arosa. 0 edificio, levantado en un solar entre medianeiras, presentaba en consecuencia duas fachadas: unha, a posterior rua Edelmiro Trillo, utilizable só para saídas de emerxencia; e outra, a principal, que daba á Praza de Calvo Sotelo (agora de Galicia), tradicional centro urbano e no entronque de éste coa tantas veces mencionada rúa Vistalegre onde atopábanse tres dos cinco cinematógrafos cos que contaba ata ese intre Vilagarcía.
Pola contra que o seu antecesor "Cervantes", o "Arosa" nace, á vista das pequenas proporcións do escenario e embocaduras, cunha clara vocación cinematográfica.
Dentro do eclepticismo estilístico propio da sua época trátase dun exercicio correctamente deseñado onde se teñen en conta unha serie de innovacións tecnolóxicas tais como pantalla acústicas, falsos teitos , paredes escamados e a disposición concéntrica das butacas, o cal tradúcese nunha mellor audiovisión das proxeccións. O esquema organizativo do seu interior respondia a un plantexamento sinxelo:
patio de butacas e grada superior alonxada da pantalla; ésta última remataba, aproximadamente no centro do local cunha curva mixtilíña constituindo unha anécdota formal.
Ó exterior, era de destacar a sua espectacular fachada principal que constituía por si mesma un reclamo, dada a singularidade das suas fiestras ovaladas e a marquesina de filigrana como soporte publicitario. O Cine Arosa nos seus máis de trinta anos de existencia, ten sofrido algún que outro incendio e máis dunha reforma. Afortunadamente seguíu en funcionamento e nos derradeiros anos a falta do saudoso Teatro Cervantes, tense convertido non só en pantalla dos grandes estreos, senon tamén no centro de importantes acontecementos culturais .

 
Vign_romero

DON AGUSTÍN ROMERO
Un fillo da parroquia de San Pedro de Cornazo, Agustín Romero García (1841-1929) foi un gran home do concello de Vilagarcía de Arousa, que pretendeu face-lo ben e compartir a súa riqueza espiritual e social; así como poñer ao servizo da comunidade os seus bens materiais, conseguidos co seu esforzo e traballos. 
Coñeceu dende moi neno, como moitos galegos, o mundo da emigración, na República do Uruguay amasou a súa fortuna no mundo do comercio e da agricultura. Foi moi recoñecido naquel país sudamericano, ocupando algúns cargos públicos de relevancia, chegando a emparentar co presidente daquela república. 
Regresou ao seu querido Cornazo natal, onde fixo gala da súa filantropía, construíndo unha escola e dotándoa dunha gran mestra, a señorita Bouza Trillo, colaborou na construcción da nova igrexa parroquial de San Pedro de Cornazo en 1925, sobre os restos da igrexa anterior, financiou a ampliación do cemiterio parroquial, acondicionou camiños e corredoiras, dotou a súa parroquia de traída de augas, así como dun lavadoiro público e dun fermoso campo de festas,... Socorreu aos necesitados, non tan só da súa bisbarra; senón, aos de toda Galicia. Formou parte na fundación da Cruz Vermella de Vilagarcía e foi condecorado coa Medalla de Ouro de dita entidade e da Gran Cruz de Beneficencia. 
Foi un home moi querido e recoñecido, a vía principal de entrada a súa parroquia chámase, avenida Agustín Romero; preto da que foi escola, hoxe en estado ruinoso e de abandono, foi erixido un busto na súa memoria (da autoría de Manuel Rey Posse) e que ilustra esta entrada. Dito entorno debera estar máis coidado e respetado. 
Como anécdota, o gran artista Manuel Rey Posse (1890-1952) esculpiu en pedra a imaxe de San Pedro que se atopa na fachada principal da igrexa de Cornazo, xusto enriba da porta principal da entrada a dito templo; pois ben, din con moi bo criterio, que a cabeza do santo correspóndese coa de D. Agustín Romero García. 
Homes así, exemplares e xustos, son os que necesita á nosa sociedade, tan egoísta e acaparadora.

VILA FARIÑA, Xosé Lois e Víctor Viana Martínez 


 
Carril-Cornes , o ferrocarril.
Vign_rubianes_y_loriga_081

Foi un 15 de setembro de 1873 cando ás 11.45 celebrábanse dous espectaculares actos nas súas estacións extremas, Cornes, pertencente entón ao Concello de Conxo (actualmente Santiago), e Carril (pertencente ao Concello de Santiago de Carril, hoxe Vilagarcía de Arousa). Dentro do contexto español, en 1837 inaugúrase o primeiro ferrocarril español na Habana, e en 1848 o primeiro ferrocarril peninsular entre Barcelona-Mataró (por tanto 25 anos de atraso sobre este último).
As obras comezaron trece anos antes e estiveron a cargo do inglés Mr. John Stephenson Mould, máis tarde arrendador da explotación, e do seu socio italiano D. Camilo Bertorini. Impulsado pola Real Sociedade Económica de Amigos do País, a concesión foi otorgada en 1861, e transferida á compañía que había de explotala en 1863, constituída co pomposo nome de Sociedade do Ferro-Carril Compostelán da Infanta Dona Isabel de Santiago ao porto de Carril.
No seu 42 km. de percorrido bordea a ría de Arousa, e os ríos Ulla e Sar. As infraestruturas mais destacadas son: os túneles de Faramello e Conxo e dúas pontes metálicas en Conxo e entre Pontecesures e Padrón sobre o Ulla. Tiña sete estaciones intermedias: Carril, Catoira, Pontecesures, Padrón, Esclavitude, Osebe e Casal, formando parte do que actualmente se denomina Eixo Atlántico desde a fronteira lusa ata Ferrol.
En 1880 fíxose cargo da xerencia outro inglés, John Trulock, e en 1886 cambiou o nome polo The West Galicia Railway Company, trasladando o seu domicilio social e o consello de administración a Londres, aínda que a xerencia permaneceu sempre en Vilagarcía. O Sr. Trulock estableceuse definitivamente en Padrón, onde creou familia e onde anos máis tarde nacería o seu neto, o literato Premio Nobel D. Camilo José Cela Trulock, e en cuia Fundación se conserva a locomotora Sarita, que fora regalada ao seu avó polo presidente do Beira Alta dos ferrocarrís portugueses e aloxada actualmente nas inmediacións do museo Ferroviario en Iria Flavia.
En 1899 foi prolongada a liña até Pontevedra 32 km, quedando unida ao resto de España a través de Redondela. Durante moitos anos transportou produtos dos portos, agrícolas e gandeiros entre o mar a Santiago e viceversa, e nos veráns moitos composteláns e os da comarca, utilizaban con frecuencia estes trens para gozar das praias arousás da Concha e Compostela.

 
Area Longa, origen.
Vign_imagescadq4d4p

Los restos de petroglifos testimonian la riqueza y atractivo de nuestra tierra.


El valle del Salnés y la ría de Arousa, son las realidades geográficas de las que no se puede separar la historia de Vilagarcía de Arousa.
Estos petroglifos de la ría de Arousa se inscriben en el amplio Grupo galaico de arte rupestre al aire libre datados entre final del tercer milenio y mediados del segundo milenio antes de cristo. Como los de Pedra dos Ballotes que representan a ciervos de gran tamaño y diseño esquemático. Tres grandes figuras en una pared inclinada al noroeste caminan hacia el sur. De estos restos nos vamos hasta el primer documento sobre Vilagarcía del año 912 cuando el obispo Sisnando la cede a al poderoso San Martín Pinario. Durante estos siglos como en el Monte Lobeira, se erigieron muchas fortalezas. Este dominio duró hasta 1461, cuando el obispo de Compostela, García Caamaño, le otorgó la carta puebla para la fundación de un burgo marinero. Por tanto el origen de la actual Vilagarcía es un barrio de pescadores. En Vilagarcía podemos recorrer estos tres milenios de historia en tan sólo unos metros, de los restos del castro de Alobre a la iglesia de Santa Eulalia de Arealonga. El castro está en pleno casco urbano y está siendo excavado en la actualidad aunque la meteorología ha dificultado los trabajos. También en pleno casco urbano se musitan rezos bajo la cúpula neoclásica de santa Eulalia de Arealonga. En la fachada convive un recordatorio a Juan Antonio Primo de Rivera con una austera fachada con escasos detalles barrocos. Y de nuevo damos otro pasito más en la historia, y sin salirnos del centro nos encontramos con un Monumento Histórico artístico. El Pazo de Vista Alegre, construído en el siglo XVI. Su fachada es de sillería. Y comunica con un pasadizo con el Convento de las Agustinas del siglo XVII. Pero la magnificencia monumental no se queda aquí porque incluso formando parte del mismo conjunto hay una iglesia, la de San Cristóbal. Los pazos quedan en pie para recordarnos el poder rural de hace unos siglos, o el ejercido por figuras como Fernando de Andrade y Sotomayor. En la actualidad estas construcciones han perdido su arrogancia militar pero han ganado en sosiego existencial. Por cierto que el ayuntamiento es bien consciente del capital monumental que posee, y organiza interesantes visitas guiadas para conocerlos. El actual pazo de Rubiáns es del siglo XVIII, aunque sobre una torre tres siglos anterior. Está acorde con sus insignes habitantes de antaño, literalmente los fundadores de Vilagarcía, los García Caamaño. Aunque la construcción es espectacular destaca su jardín. Igual que en el Pazo de Golpelleira que combina trazas geométricas francesas con llamativos rincones románticos. Son 11 hectáreas de terreno todas en manos privadas muy cerca del centro de Vilagarcía. No queda casi ningún vestigio de la primitiva fortaleza, pero si multitud de detalles que nos hablan de un pasado glorioso. Aquí nació el que llegó ser ministro de Hacienda de Fernando VII, Luis López Ballesteros. También tiene un gran presente pues en verano, aprovechando la estancia de más de 10 personas, el jardín y demás dependencias se acondicionan al máximo. La capilla es la gran delatora del esplendor pasado. Descubrimos que tenía una bula propia redactada por el entonces Papa Pío VI. Y los dibujos del altar los pintó Paz, discípulo de Murillo con retoques del maestro, también en el altar está la virgen mejicana de Guadalupe. Excepto cuando se realiza la procesión guardan aquí la figura de San Miguel. Los momentos de mayor esplendor y crecimiento de Vilagarcía coinciden con la reforma o reconstrucción de algunos de estos pazos, hasta el siglo XIX. Fue en estos siglos cuando su puerto se convirtió en imprescindible.

 

FRANCISCO PORTO REY

Vign_img012
 
Manoliño " El asubiante "
Vign_el_asubiante

Manoliño era un hombre alto y bien formado, siempre sonriente, respetuoso y educado con todo el mundo. Procedía de Vilanova de Arousa , pero venia andando diariamente a Vilagarcía, donde conocía a gran cantidad de personas y alas que saludaba atentamente por su nombre. Tenía una barba incipiente y habitualmente se cubría con una gorra. En invierno solía usar un gabán negro, seguramente regalo de alguno de sus clientes.
Como en aquel entonces escaseaba el carbón y en la mayoría de las casas se usaba leña tanto para la cocina como para la chimenea, trabajaba cortando maderos, generalmente de roble. Cuando llegaba a una casa donde le tenían apilados los rachones, decía “ Espallarme a leña “ para darse una idea mejor del trabajo que tenía que hacer. Si pedía trabajo y no lo había, con una taza de caldo quedaba satisfecho.
Usaba una serie de palabras extrañas como “ Peripitiplántico “ en sus conversaciones con ciertas personas. Pero su gran peculiaridad era la de “ Asubio “, pues era un verdadero artista silbando y con un gran repertorio. Alguno de sus temas favoritos eran La leyenda del beso o El sitio de Zaragoza que ejetutaba maravillosamente constituyendo un auténtico placer escucharlas. Él solo simulaba una banda de música con trinos ensordecedores que dejaban al público encantado. Una bella persona que muchos vilagarcianos recordarán con tristeza y melancolía .

Vilagarcía, Patrimonio e historia